Náš tým

Tereza Malá

Ředitelka, průvodkyně a zakladatelka Budky

V lesních klubech působím od září 2014. Začalo to ve Spirále na Kladně, kde jsem vedla tvořivé kroužky pro maminky s dětmi a průvodcovala v LK Sojka a na jaře 2016 jsem si splnila sen a spoluzaložila Budku.

V přírodě jsem spokojená, nejraději ve společnosti Martina, Markétky a Vojty a fenky Princeznoy, kterou jsme adoptovali v zimě 21/22. Další mojí vášní je vzdělávání nejen pedagogické.

Pod křídly Asociace lesních mateřských škol jsem absolvovala šeosm Letních škol, akreditované vzdělávání Školka blízká přírodě 2015/16, Provázet odborně a vědomě 2016/17 a  Přírodní pedagogiku 2018/19, Pohádky a divadlo v mateřské škole 2022/23. Dále jsem se zúčastnila akreditovaných kurzů Pedagogika volného času a Respektovat a být respektován. Ve šk. roce 2019/20 jsem absolvovala dílčí semináře z cyklu Cesta k dobré lesní školce od ALMŠ a Celoroční cyklus Intuitivní pedagogiky. Zúčastnila jsem se víkendového semináře Teorie typů a podruhé exkurze do lesních školek v Berlíně opět s ALMŠ. V úroku jsem ukončila tříletý kuru Rozvoj osobnosti skrze vnitřní a vnější komunikaci. A letos mám za sebou semestr Scholé pod Živou pedagogikou.

Být s dětmi, hrát si, zpívat a každý den pozorovat jaké to je, když nám něco nejde, nebo nás to nebaví a přesto to zkoušet znovu a znovu a zažít s dětmi vztek a radost z nula na sto, to se společně ve školce učíme nepřetržitě.

Julie Miklovičová

Průvodkyně

Všechno začalo v turistickém oddílu Žlutý kvítek Palkovice, kde jsem prožila šťastné dětství jako člen, později také jako instruktor, vedoucí a organizátor táborů. Vedla jsem zde a založila družinu pro předškolní děti. Při studiu Geografie na vysoké škole jsem vedla vědecké kroužky a připravovala programy pro děti v rodinném centru. Po vysoké škole jsem pracovala jako učitelka zeměpisu a přírodopisu na malé rodinné škole, ale tato práce mě nasměřovala zpět k předškolním dětem.

S příchodem vlastních dětí jsem se začala zajímat o alternativní pedagogické směry, prošla jsem kurzy Montessori pedagogiky a Učíme se venku. Vedla jsem klubík pro rodiče s dětmi v lesním klubu a tato skvělá zkušenost mě přivedla ke studiu Předškolní a mimoškolní pedagogiky. V pedagogice mě zajímají různá témata a jejich
spojení s lesní pedagogikou, velmi mě oslovila Tvořivá hra a téma čtenářské a prematematické gramotnosti.

Ve volném čase nejraději vyrážím na výlety se svou rodinou a velmi mě baví tyto výlety organizovat. Dále mám ráda manuální činnosti, ráda zkouším nové techniky, naposledy to bylo plstění. A v neposlední řadě se velmi ráda vzdělávám. V tom mě motivuje Sokratův
výrok „Vím, že nic nevím“.

Adéla Srbová

Průvodkyně

Mým dětským snem vždy bylo stát se učitelkou. Po vystřídání několika pracovních pozic, vzdělávání zcela vzdáleným, jsem poslechla hlásek uvnitř mě a rozhodla se splnit si toto přání – tedy doprovázet děti na jejich cestě poznání. Když se mi naskytla možnost stát se průvodkyní ve školce, do které bych já sama v útlém věku ráda chodila, dlouho jsem neváhala.

S dětmi pracuji od 15 let, kdy jsem začala vést pohybové kroužky pro předškolní děti a jezdit jako vedoucí na tábory. Absolvovala jsem kurz Studia pedagogiky pro pedagogy volného času a v současné době se vzdělávám v rámci seminářů ALMŠ.
Ve volném čase se snažím vyrážet do přírody se stanem, lodí nebo jen s celtou. Jsem vášnivý sběrač bylin a plodů. Ráda šiju, pěstuju, vařím, peču a sportuju.

V uplynulém roce jsem absolvovala několik webinářů ALMŠ a zúčastnila se Letní školy pro pedagogy pod křídly ALMŠ.

Anička Vedlichová

Průvodkyně

Mým přáním je pracovat s dětmi v kontaktu s opravdovým světem – s lesem, vodou, sluncem i deštěm. Ráda se věnuji venkovním hrám, při kterých je hodně legrace a hudbě – mám mnohaletou zkušenost s hrou na klavír a flétnu, učím se na kytaru, ale nejraději se věnuji společnému zpívání. V oblibě mám lidové písně, tance a zvyklosti spojené s ročním cyklem přírody. Momentálně studuji na přírodovědecké fakultě v Praze geologický obor Vědy o Zemi a ráda bych objevovala dary přírody společně s dětmi. Moc se těším na vzdělávací semináře a kurzy ALMŠ, které mi příjdou zajímavé a užitečné pro práci v lesní školce. Nadchlo mne tu přátelské a přívětivé prostředí, které ve školce mé kolegyně tvoří a ve kterém se cítí všichni respektováni a přijímani.

Johanka Vaňková

Účetnictví a administrativa

Jako dítě jsem trávila hodně času venku, na zahradě, v lese, u rybníka. Škola (střední i vysoká) a následně i práce v ekonomickém oboru mě od přírody a pobytu venku částečně odklonily, ale narození dětí a přestěhování se na vesnici mě vrátily zase tam, kde mi je a vždy bylo dobře.

V dnešní době mi přijde pobyt venku, prosté bytí v přírodě velmi důležité a k tomu se snažím vést i svoje děti. V lednu 2022 se mi naskytla příležitost pracovat jako průvodce v LK Budka a já jsem za tuto příležitost moc ráda. Momentálně studuji Předškolní a mimoškolní pedagogiku na VOŠ ve Svatém Janu pod Skalou, účastním se také různých seminářů a webinářů pod záštitou ALMŠ.

Ve svém volném čase jsem nejraději s rodinou, a to buď venku, na zahradě, v lese nebo na různých výletech. Ráda zpívám, hraji na rozličné hudební nástroje, ráda tvořím, maluji, čtu a cestuji.

V Budce vedu účetnictví a vypomáhám s administrativou a po roce a půl průvodcování odcházím na mateřskou.

Lucie Danielová

Asistentka průvodkyně  – záskoky, tábory

Již jako malá, na základní škole, jsem si velice rozuměla s mladšími dětmi. Líbila se mi jejich bezprostřednost, upřímnost, přirozenost. Bavilo mě trávit s dětmi čas, hrát si s nimi, prožívat s nimi jejich radosti i trápení. Při studiu na střední a později i vysoké škole jsem získala řadu pracovních zkušeností, mimo jiné i v administrativě, a začínala jsem si uvědomovat, že práce v kanceláři mě skutečně nenaplňuje.
Když se mi narodily mé děti, většinu času jsme spolu trávili venku na čerstvém vzduchu v přírodě, v lese. V tu chvíli jsem pochopila, jak moc je pro mne pobyt venku důležitý a jak moc mi chyběl, rozpomínala jsem se na své dětství. Přála jsem si, aby i mé děti strávily v dětství co nejvíce času venku a díky tomu, že jsem měla možnost s nimi být často na chalupě na samotě se mi to, myslím, i podařilo.
Jak děti rostly, začala jsem se více zajímat o různé postoje k jejich vzdělávání, hledala jsem alternativní přístupy, které by nám více vyhovovali, vedle svých dětí jsem se učila, co pro ně je, a co není přirozené. Dalo by se říci, že mateřská dovolená ve mně vzbudila hlubší zájem o pedagogiku z profesního hlediska, absolvovala jsem pomaturitní studium na SPŠ v Berouně obor Předškolní a mimoškolní pedagogika. Po studiu jsem však do oboru vzdělávání nenastoupila, není lehké najít takové vzdělávací zařízení, které by splnilo vaše představy a cíle.
Příležitost pracovat jako průvodkyně v lesní školce pro mne byla velkou výzvou a vlastně dětským snem, který jsem si konečně mohla splnit.
Nyní kombinuji práci v kanceláři s prací s dětmi venku v přirozením prostředí a vypadá to, že jsem konečně nalezla kompromis, který funguje.
Při práci s dětmi se ráda zabývám různými kreativními činnostmi. I ve volném čase ráda tvořím, pečuji o zahradu, poslouchám hudbu, cestuji.
Děti nás toho dokážou naučit více, než si myslíme, stačí je jen vnímat.